Baca pesanan ini.........

Daripada Abi Hurairah RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda : Janganlah saling mendengki, saling menipu, saling membenci, saling membelakangi dan janganlah sebahagian kamu membeli barang yang telah dibeli oleh orang lain. Jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim dalah saudara bagi muslim lain. Ia tidak patut menzalimi, membohongi dan merendahkannya. Takwa itu di sini (baginda menunjukkan dadanya tiga kali). Cukuplah ia dikatakan buruk jika sampai menghina saudaranya sesama Muslim. Darah, harta dan kehormatan setiap muslim adalah haram bagi Muslim yang lain.
(Riwayat Muslim)


Rakan –rakan pembaca sekalian,mengapa saya menyelitkan riwayat diatas.tiada manusia di dalam dunia ini yang hidup berseorangan,hidup seperti kera sumbang yang tiada berkawan ,ataupun ada manusia yang boleh hidup tanpa bantuan manusia lain.Sememangnya setiap manusia yang ada di dunia ini memang telah ditakdirkan akan pasti mempunyai sahabat,kawan ataupun teman.Malahan tuhan telah menjadikan kita pun secara berpasang-pasangan.Namun apa yang membezakan antara ,sahabat,kawan ataupun teman inilah yang akan saya ceritakan disini.

Rakan –rakan pembaca sekalian,seringkali kita mendengar pelbagai cerita tentang kisah teman – teman kita.Jika anda mendapat sahabat,kawan ataupun teman yang memahami dan faham tentang diri kita,anda bolehlah dikatakan sebagai sangat bertuah,ini kerana realiti di luar sana tidaklah seindah yang kita inginkan.banyak berlaku ,bak kata pepatah”teman ketawa senang dicari tetapi teman menangis ……….”.pepatah itu bermaksud bila kita ada sesuatu yang mereka inginkan contohnya inginkan pertolongan ataupun bantuan,mereka yang tidak mesra ataupun rapat dengan kita tiba – tiba sahaja akan menjadi seorang yang sangat baik dengan kita(ada udang di sebalik batu) tetapi bila apa yang mereka inginkan itu sudah di perolehi ,mereka akan menjadi seperti orang yang asing kepada kita.Bak kata pepatah seperti melepaskan anjing yang tersepit,mereka ini bukan sahaja tidak menghargai apa pertolongan yang telah kita berikan malahan mereka akan menjadi seperti anjing,setelah kita melepaskan daripada batu yang menghimpit,anjing itu pula yang akan mengejar dan menggigit kita.

Rakan –rakan yang saya hormati sekalian ,adakah kita sedar bahawa kadang kala tanpa sedari kita selalu telah menyakiti hati rakan – rakan dengan sengaja atau tanpa kita sedari,tanpa memikirkan sensetiviti samaada sahabat kita itu mungkin tersinggung,bahkan yang lebih teruk lagi memang sengaja berbuat sedemikian.Dalam riwayat diatas dengan jelas telah menyatakan sifat tersebut adalah dilarang dan tidak patut dilakukan sama sekali.Cuba bayangkan jika anda yang di perlakukan seperti sedemikian,ada sesetengah antara kita yang tidak dapat menerima perbuatan sebegini tetapi jika dia yang berbuat sedemikian padanya bukanlah satu kesalahan(buat orang boleh tapi bila orang buat dia ,marah bukan main)!!inilah yang dikatakan bodoh sombong ,merasakan diri sendiri itu bagus tapi sebenarnya seperti tin kosong berbunyi lantang bila di ketuk tapi didalam isinya kosong.

Sahabatku sekalian…sedarlah bahawa dunia ini hanyalah sementara,tiada yang kekal melainkan ALLAH ,oleh itu jangan kita merasa sombong dengan apa yang kita ada,harta ,pangkat ,kekayaan dan paras rupa itu jika di takdirkan ALLAH sekelip mata sahaja ia akan hilang.Sedarlah jika kita mati siapa yang akan menolong menguruskan jenazah kita jika bukan sahabat-sahabat kita,oleh itu mengapa kita harus menyakiti hati dan perasaan sahabat,kawan ataupun teman kita.Tidak ada ruginya jika kita bersangka baik dan sentiasa hormat-menghormati sesama kita . Buangkanlah perasaan yang tidak elok dari dalam diri kita ,bukankah perasaan yang tidak baik itu datangnya dari iblis dan syaitan ,jadi mengapa kita harus menuruti hasutan yang sudah pasti ALLAH janjikan NERAKA terhadapnya.Fikir-fikirkanlah ....................


*Jangan dilayan perangai kawan-kawan yang tak betul tu,biarlah diorang nak kata ape ke,buat ape ke yang penting ingat pesanan ini"kalau kita layan orang yang baik perangainya ,maka kita akan jadi baik.Tapi kalau kita layan orang gila/tak betul maka kita akan jadi tak betul.So biarkan sahaja si luncai terjun dengan labu-labunya...

 

1 comments:

  1. babe..
    u tulis sndirik ker entri nyh???
    two thumbs up!!!;)

    "kalau kita layan orang yang baik perangainya ,maka kita akan jadi baik.Tapi kalau kita layan orang gila/tak betul maka kita akan jadi tak betul."

    wa setuju tuh!!!!!

    on June 3, 2009 at 10:42 PM