MEMANCING DI KUALA ROMPIN SIRI 2.....

Semalam Mantz dan beberapa orang rakan antaranya En Awang,En Karim dan En Zuraini telah pon sekali lagi berkunjung ke daerah Rompin dengan tujuan untuk meneroka lubuk-lubuk ikan yang terkenal disitu.Seperti biasa rakit ternakan kupang milik Pak Samad telah menjadi lokasi buruan ikan -ikan gred A oleh team Mantz.Namun nasib tidak menyebelahi kami kerana kali ini hasil tangkapan kurang memuaskan oleh kerana keadaan arus air yang terlalu deras di tambah lagi air sedang surut dengan begitu rendah.Namun itu semua tidak mematahkan semangat kami kerana itulah adat sebagai kaki pancing......





                                                   Tekun menunggu ikan memakan umpan....


                                                  Merenung keindahan alam ciptaan Tuhan...


                                                         Chief de mission...En Awang....

0 comments Links to this post  

parang terbang..............

Kali ini Mantz ingin mencuba untuk membuat parang beserta sarung dan hulunya sendiri.Oleh itu Mantz telah meminta tunjuk ajar dari En Yusof yang merupakan pakar dalam bidang ini...setelah berguru seketika inilah hasil yang Mantz dapat tunjukkan.....klu tak cantik jangan komplen tau hihii


                                     Menggunakan bilah spring lori untuk membuat mata parang


                                       Maafla...saya budak baru belajar...(sepah la sikit hahhah)

                                                              Sarung parang yang hampir siap
                                                (klu nak tau Mantz guna kayu kaki katil tau hihi)

Ni blom cat lagi....
                                Kasi ukir dulu....kira bole la ni yek!!!!(tq cik Haffizal tolong ukirkan)
                                         Haaaa...amacam bole  tak macam ni???

                                    Yang ni pisau untuk potong bawang....comel la sikit hehehe


*USAHA TANGGA KEJAYAAN.....

0 comments Links to this post  

PARA / LOTENG................


Alhamdulillah,hari ini Mantz telah pon berjaya menyiapkan para/ loteng untuk En Fairuz di Merlimau ,Melaka.Oleh kerana kebanyakan rekabentuk rumah teres sekarang tidak mempunyai stor,Mantz telah diminta agar berbuat sesuatu supaya masaalah penyimpanan dan susunatur bahan yang jarang di gunakan dapat di selesaikan.Oleh itu Mantz telah memberi cadangan supaya bilik yang jarang digunakan di bina para ataupun loteng di bahagian atas.saksikan bingkisannya.............


                                                    Proses memasang papan lapis.....



                                                                 Pandangan dari bawah



                                                          Tuan tanah ni macam real je kerja???


                                                    boleh menampung anggaran 200-300kg....

0 comments Links to this post  

OPERASI TANGKI AIR.....

Ini pula operasi memasang tangki air dan mesin pam air untuk Tuan Hj Aran yang bertempat di Pt Yaani,memandangkan tekanan air di kawasan itu tidak stabil,Mantz And The Gang telah cuba memasang sistem tangki air berkuasa elektrik yang mana ia akan dapat menguatkan tekanan air sekaligus dapat menyimpan air.Ini merupakan kali pertama Mantz membuat operasi seperti ini dan Alhamdulillah ia dapat di lakukan dengan lancar...Tahniah Mantz










APA PULAK YANG DIBUAT  JEJEN NI......MAIN PANJAT-PANJAT PULAK....

OK KOT NI.......PAK NGAH BERKATA HAHHAHA


ADA GAYA MANDUR TAK???

0 comments Links to this post  

KERUSI RODA


Minggu lalu ManTz telah di minta oleh seorang rakan supaya mencipta sebuah kerusi beroda yang akan digunakan oleh ibunya yang telah tua dan tidak mampu berjalan sendiri.Antara kriteria yang dikehendaki dalam rekaan ini ialah ianya mesti mempunyai roda,mudah untuk ke bilik air,mempunyai brek dan seterusnya kukuh dan mudah untuk diduduki.setelah membuat beberapa lakaran inilah hasilnya.saksikan bingkisannya....






AMACAM,ADA NILAI KOMERSIL TAK??



PANDANGAN DARI BELAKANG


0 comments Links to this post  

REZEKI RAMADHAN.....

Semalan Mantz telah pun berjaya menyiapkan tempahan pintu gate untuk En Mutalib yang berlokasi di Taman Pagoh Jaya,Muar...Ini merupakan kali pertama Mantz menerima tempahan untuk pintu gate dan ini adalan percubaan yang di harap dapat memuaskan pihak tuan rumah. Selain itu Mantz juga di minta mengecat semula pintu sliding dan juga kerangka awning..Saksikan laporannya ....







SAJE XNAK BAGI TUAN RUMAH NAMPAK MUKA.....BAGI PAGAR JE NAMPAK HAHAH



 
GAMBAR CLOSE - UP





 
PINTU SLIDING






 
SEDANG MENGIMPAL BUNGA - BUNGA CINTA HIHIII






TETULANG AWNING PON CAT JUGAKKK....

0 comments Links to this post  

DITAMAN PAGOH JAYA ,PAGOH MUAR MANTZ TELAH BERJAYA MENYIAPKAN TEMPAHAN UNTUK PUAN SALINA IAITU MEMASANG GRILL UNTUK RUMAH BARUNYA .MEMPUNYAI 7 BILAH TINGKAP DAN 2 BILAH PINTU MANTZ MENGAMBIL MASA SELAMA 2 HARI UNTUK MENYIAPKANNYA.SAKSIKAN BINGKISANNYA

PINTU HADAPAN
PINTU BELAKANG
TINGKAP BILIK TIDUR
TINGKAP DEPAN

0 comments Links to this post  

AMPAI BAJU KURUNG

INI PULA ADALAH AMPAI BAJU UNTUK PUAN JAMAIAYAH,DI REKA KHAS SUPAYA DAPAT MENJIMATKAN RUANG DAN MUDAH DIGUNAKAN.SESUAI UNTUK RUMAH YANG KECIL DAN KUANTITI BAJU YANG BANYAK

AMPAI  YANG SEDIA DI CAT

TESTING DULUU....

JAMINAN 5 TAHUN HEHEHE


MACAMANA,OK TAK???

0 comments Links to this post  

PART TIME DI TAMAN SEMABOK PERDANA

KALI INI MANTZ MEMBAWA ANDA KE TAMAN SEMABOK PERDANA DI MANA MANTZ DI MINTA OLEH SAUDARA SHAH ALWEE UNTUK MEMBUAT DAN MEMASANG JERIJI KESELAMATAN DI RUMAH BARUNYA....SAKSIKAN..

PROSES TACKING...PART NI PALING LECEH NI
MEMASANG DAUN PADA BILAH PINTU 
TINGGAL CAT JE NI...



TINGKAP DAPUR
 
TINGKAP BILIK KETIGA
PINTU BELAKANG
PINTU SISI


0 comments Links to this post  

10 Wasiat Imam Syafie..................

SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada
para muridnya dan umat Islam seluruhnya. Berikut ialah kandungan wasiat
tersebut:

"Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka
hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara."

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan
berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan
kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan
merasa cinta kepada Allah.

KETIGA : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing
merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang
dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat
menasihati.

KELIMA : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan
sanggup menanggung kesusahan.

KEENAM : HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI
AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu
orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu
bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok
akhlak.

KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha' Allah, bersabar menerima bala,
bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI S.A.W
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung
kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam
mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari
kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

0 comments Links to this post  

Cara2 Solat Untuk Perempuan..................

Secara ringkasnya, sebelum memulakan solat, penceramah mencadangkan kita mengambil 2 minit untuk "menyediakan diri" sabelum menghadap Allah Yang Maha Esa.

2 perkara yang elok dilakukan sebelum berniat utk solat ... sewaktu kita berdiri tegak sblm lafaz niat :
Minit pertama - Membangkitkan rasa KEHAMBAAN dlm diri kita. Kenangkan kembali dosa2 kita, betapa kerdil dan hinanya kita, seolah2 tak layak untuk diberi peluang menghadap Allah Yang Maha Besa. Pendek kata, kutuk diri sendiri dan menyesal.


Minit kedua - Membangkitkan rasa BERTUHAN. Betapa kita diciptakan oleh yang Esa untuk beribadat kepada Nya. Kenangkan betapa bersyukurnya kita dijadikan sebagai seorang Islam, mempunyai Tuhan yg begitu menyayangi hamba2nya yang hina ini, melebihi kasih sayang seorang ibu kepada anak nya.


Setelah dilakukan kedua2 perkara ni, barulah kita niat solat dan mengangkat takbir. Berniatlah dlm keadaan berdiri tegak, (bukan sambil membetulkan kain sembahyang, telekung dan sebagainya.) Fokus. Setelah bertakbir, penceramah tunjukkan pula cara2 solat yg betul, penuh adab dan sopan, sesuai dengan keperibadian kita sebagai wanita dan selayak2 nya adab untuk
menghadap Allah Azzawajalla.


1) Mengangkat takbir - ada 3 cara mengangkat takbir :

· Dgn meletakkan kedua2 ibu jari di bawah cuping telinga

· Dgn meletakkan kedua2 jari telunjuk di bawah cuping telinga

· Mengangkat kedua-dua tangan sehingga ke paras dada (bukan telinga).

Perlu diingatkan, kedua2 lengan hendaklah dirapatkan ke badan. Menurut penceramah, syaitan2 yang berupa kambing hitam gemar bergayut2 di celah lengan (bawah ketiak) untuk mengganggu solat kita, sekiranya kedua2 lengan dirapatkan, tiada ruang untuk mereka.


2) Qiyyam - cara qiyyam yg betul ialah memposisikan tgn kiri ke atas sikit dari pusat (bukan menutup pusat) sambil ibu jari dihalakan ke atas, seolah2 menyentuh ulu hati. Tangan kanan diletakkan di atas tangan kiri (agak2 selesa). Pastikan kedua2 lengan rapat mendekati badan.


3) Rukuk - peralihan dari posisi qiyyam kepada rukuk dilakukan dgn penuh tertib dan sopan. Kedua2 tangan melurut peha dengan perlahan dan berhenti di atas lutut. Pastikan badan kita di dalam posisi sudut tepat (90 darjah). Siku juga dirapatkan ke badan dan sudut tepat.


4) 'Iktidal- tegakkan badan semasa membaca "Sami Allahuliman hamidah..." dan mengangkat tangan posisi takbir ketika membaca "rabbanawalakal hamdu"


5) Sujud - sujud dari segi istilah ialah "penyerahan diri yg tertinggi". Tertib sujud ialah dengan meletakkan kedua2 lutut ke lantai, baru diikuti tapak tangan dan seterusnya dahi. Kedua2 tangan dirapatkan di bahagian bawah sedikit dari ibu jari, di mana ada sedikit ruang terbuka di antara kedua2 tangan dan di situ lah dahi diletakkan.

Jangan sujud terlalu jauh ke hadapan kerana dikhuatiri akan melebihi lebih dari anggota sujud yg 7, iaitu dahi, kedua tapak tangan, kedua lutut and kedua belah kaki (setakat jari sahaja).Ibu jari kaki dilentur sedikit agar menghala ke kiblat.


6) Duduk antara 2 sujud - ada 2 cara:

· Papan punggung diletakkan di atas kedua2 kaki

· Papan punggung lebih diberatkan atas kaki kiri dan

· kaki kanan dilentur agar ibu jari menghadap kiblat.

7) Bangun selepas sujud - duduk sebentar sebelum bangun, bukan dalam keadaan bangun menungging. Sekiranya menghadapi kesulitan untuk bangun, gunalah tangan kanan atau kedua-dua tangan untuk membantu kita bangun

8) Tahiyyat - mengangkat telunjuk pada ketika menyebut
......laa ilaa ha ILLALLAH.

(Jari telunjuk itu jangan diturunkan sehingga memberi salam)

9) Salam- tidak perlu ditundukkan muka sebelum memberi salam. Menoleh sejauh mungkin sehingga 180 darjah ke belakang kerana malaikat ramai di sekeliling kita. Begitu juga ketika menoleh ke kiri. Tidak salah jika bahu dialihkan sedikit bagi membolehkan kita menoleh sehingga 180 darjah. Semasa menoleh ke kanan, alihkan sedikit bahu kiri dan sebaliknya.


10) Berdoa sesudah solat- seelok2 duduk ialah dengan melapikkan papan punggung dengan kedua2 kaki. Tangan diangkat separas dada dan berdoalah dalam keadaan tunduk sedikit kerana sekiranya kita berdoa dgn tangan yg tinggi dan mendongak ke langit, itu melambangkan sifat bongkak. Ingatlah, kita sedang menghadap Allah Yang Maha Agung.


Seterusnya sebelum selesai ceramah, ustazah sempat mengingatkan para hadirin bahawa kain yang digunakan untuk solat juga perlu menepati ciri2 yang tertentu. Antaranya:


1) Tidak jarang. Rata2 kain telekung masa kini adalah jarang. Sekiranya kita memakai kain yang jarang dan dapat dilihat tengkuk dan warna kulit,maka solat kita tidak sah.

(Seelok2nya carilah kain telekung yg tidak jarang (antara caranya ialah dgn menggunakan 2 lapis kain).

Ataupun, pakailah anak telekung atau tudung labuh di dalam dan pastikan sewaktu di rumah, apabila kita solat cuma dengan berbaju sleeveless di dalam telekung, pastikan bahu dan tgn tidak kelihatan warna kulit jika diamati dari luar telekung.


2) Kadang2 sewaktu musafir, ada muslimah yang malas membawa kain solat, sekadar membawa telekung sahaja. Apabila tiba waktu solat, cuma kain di badan sahaja yang digunakan. Bagi menutup kaki, kita memakai stokin. Cara ini memang tidak salah, tapi pastikan stokin yg dipakai tidak jarang. Ingatlah sewaktu kita sujud kain stokin itu akan menegang (stretch) dan manalah tahu, terdedah aurat kita ketika itu, lalu tidak sahlah solat. Sebaik2nya pakai stokin yang tebal sedikit.

(ustazah mencadangkan stokin yg lazim dipakai ketika bersukan ataupun jika tiada, pakai 2 lapis )

3) Ada kain telekung yang indah bersulam dan berkerawang. Ada yang berlubang2 sehingga di belakang telekung. Adakalanya, bagi mereka yg berambut panjang, jika tidak ditutup betul2 dgn serkup/anak telekung, rambut2 ini akan terkeluar2 di celah2 kerawang telekung. Oleh itu, berhati2lah. Sama2lah kita berusaha memperbaiki solat kita kerana "Sembahyang itu adalah tiang agama".


Pertama sekali yg akan dihisab di akhirat kelak ialah solat kita. Solat yang baik akan melahirkan peribadi yg baik. Saya akui, terasa agak berat.Pengalaman saya, oleh kerana telekung saya agak jarang, saya kini memakai tudung labuh di dlm telekung setiap kali solat sambil berazam utk membeli telekung yg lebih baik kualitinya. Walaupun kadang2 terasa panas ketika solat saya gagahkan juga. Yg penting, saya mencuba seboleh2nya untuk mendapatkan solat yg diterima Allah, walaupun dari segi khusyuk solat, saya masih merangkak. Yg penting, kita kena ingat, inilah sebahagian persediaan kita utk akhirat, jadi biarlah berbaloi. Jgn pula nanti kita dihisab pula kerana solat yg tak sempurna. Biar susah sekarang, jgn susah di alam baqa'.


Sekian saja yg dapat saya kongsi bersama. Sekira2 ada salah dan silap, harap dimaafkan. Segala yg baik itu dtg dari Allah s.w.t. dan yg buruk itu dari saya

0 comments Links to this post  

Jangan buruk sangka................

Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital.. dia menukar pakaian dan terus meluru ke blok pembedahan.. dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya.. apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak..

"kenapa kamu ambil masa yg lama utk datang..? kamu tahu tak anak saya dalam bahaya sekarang nie..? kamu tak ada rasa bertanggungjawab ke..?"

doktor tersebut tersenyum dan berkata :

" saya minta maaf, saya berada di luar hospital & saya datang sepantas yang mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan ini.. dan sekarang, saya harap encik bertenang.. jadi, saya dapat buat kerja saya.."

"bertenang kamu kata..! kalau anak kamu berada dalam bilik itu sekerang ni, bolehkah kamu bertenang..? kalau anak kamu mati sekarang ni apa yang kamu buat..? kata si ayah dgn marah..

si doktor tersenyum lagi & berkata :

" Saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dalam kitab-Nya yang suci " daripada Allah kita dtg dan kepada-Nya kita kembali"..doktor tak mampu utk memanjangkan hayat seseorang.. Insya-Allah kami akan cuba yang terbaik untuk anak encik.."

"memberi nasihat bila kita tak mengalaminya memang senang..!" bebel si ayah..

Setelah pembedahan tu mengambil masa beberapa jam.. tidak lama kemudian, si doktor keluar dgn gembira..

"Alhamdulillah.. anak encik selamat..!" dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah "kalau kamu ada sebarang soalan.. kamu boleh tanya jururawat..!"

"kenapa doktor tu sombong sangat..! tak boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dapat bertanya beberapa soalan tentang anak saya..!" komen si ayah selepas melihat jururawat..

jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya : "anaknya meninggal dunia semalam dalam kemalangan jalan raya.. dia berada dalam upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya untnk pembedahan anak encik.. dan sekarang dia telahpun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa untuk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."

Moral:- Jangan sekali-kali berburuk sangka kepada sesiapa sahaja .... kerana kita tidak pernah tahu bagaimana kehidupan mereka & apa yang mereka sedang lalui...

0 comments Links to this post