Cerita buat tambah mood....

Buat sesiapa yang tengah takde mood ke, tengah bersedih ke, lepas kena marah dgn boss ke atau ape-ape lah yang buat korang bad mood. Nak bagi korang punya mood ok balik laa nie!

Kisahnya di sebuah desa yang permai nan indah ada seekor ayam jantan yang berkawan baik dengan seekor lembu betina. Suatu pagi lembu betina melihat ayam jantan bermuram durja diatas pokok mangga dalam halaman tuan mereka. Lalu lembu betina pun bertanya ' hai! cik yam kenapa sedih sangat nampaknye? 'Apa yang kurang, aku tengok kau senang tuan sayangkan kau tuan bagi kau ayam betina 4-5 ekor, makan pun on time je?ayam jantan pun menjawab ' Memang nie tengah bengang giler dgn tuan kita tu, kita punya laa berjasa dengan dier. Berkokok tiap-tiap subuh bangun kan dier,

' Aku bagi benih aku dah bepuluh ekor kat dier, tapi bab aku cuit sikit beras yang dier jemur terus dihambat aku dengan penyapu. Aku pun ade perasaan gak hari2 makan dedak boring laa' bebel si ayam jantan.

Tiba-tiba lembu betina terus menangis teresak-esak, membuatkan ayam jantan terkejut dan terus bertanya ' Eh! kenapa lak kau yang menangis beriya-iya nie'. Lembu betina terus menjawab ' Tu kira ok laa lagi cik yam, aku nie tiap-tiap hari tetekku di raba-raba,diramas-ramas,dipicit-picit siap tarik-tarik lagi tapi kahwinnya tidak', terus lembu betina meraung macam mati laki.

Ayam jantan tercengang-cengang sambil berkata didalam hati ' kesitu lak pegi nye! Adi hati nak kahwin dgn tuan kita! Lagi jauh vision dier dari aku rupenya! Huh! busuk punya lembu'.

*Buatlah kerja dengan ikhlas,jangan mengharapkan balasan semata-mata kerana allah lebih itu maha mengetahui.....

 

0 comments: